Billeder Punjab Provinsen

 

 

 

 

Tilbage til forside - Pakistan: Klik her

Punjab Provinsen

 

Besøg på en landejendom syd for Lahore

På væggen sidder der kokasser til tørre for at få brændsel til brug for bl.a. madlavning.
Konen på gården tager imod sammen med en søn.

Den ældre generation har travlt med spinderokken.
Der er et blik inde fra stuen og i kurven går der kyllinger.
I stalden er der travlt med hakning af grønt til dyrene.

Herefter vises produktion af sukker, hvor saften først presses ud af sukkerrørene.
Gryden eller panden til saften varmes op og til sidst stivner den og kan skæres til sukkerblokke.

Til sidst kan man se, hvordan man fremstiller murersten af ler i forme, hvorefter de bliver tørret i solen.

Bryllup på landet.

De første billede viser brudgommen førend han føres afsted til brudens hjem.
Han kendte hende slet ikke.
Og til sidst bæres bryllupsgaverne frem.

Den store klædning han har på foran er udelukkende pengesedler, som et symbol på lykke.

Generelt om Punjab.

Punjab betyder de fem floder som ses på dette kort.

Da denne provins samtidig er landets "brødkammer", så kræves der vand til overrisling af markerne.

Markeringerne på kortet viser, hvor der er placeret "Barager" d.v.s. opbyggede dæmninger med sluseporte,
fra siderne ledes vandet via kanal systemer ud for vanding af markerne.

Baragerne kan være meget lange, som også kan ses på billederne.

De 2 første billeder viser "Trimmu" barrage ved Chenab floden efter sammenløbet med Jhelum floden.
Den har en længde på ca. 900 m.

De 2 sidste billeder viser "Panjnad" barrage ved på Chenab floden i nærheden af sammenløbet
med Sutlej floden, den er ligeledes lang.

Transport af personer, dyr og landbrugsprodukter.

Kvinder bærer på hovedet brændsel hjem i form af tørrede kokasser.
Dernæst bæres på hovedet afskårne afgrøder fra marken.

Den pyntede bil er transport af en brud. Dernæst vises bus transport, hvordan man kan være med som gratist

En "Sovebus" måske, når han har sin seng på taget. Til højre en fin bus med fuld air condition "ingen vinduer".

Persontransporter i henholdsvis en minibus - fuldt lastet og en motorcykel.

En motorcykel kan bruges til mange transporter, her er det en ægtransport. Det brede læs er sukkerrør

Oksetrukken vogn er transport af bomuld. De 2-hjulede hestetrukne er en "Tonga" og som man kan se,
så kan de bruges til både person og dyre transport.

En hest med Tonga er blevet tørstig, så den går ud i kanalen for at få vand.
Transporten med blanke dunke er en lille vogn, som trækkes af et æsel.

Ligeledes er det æsler der bærer afskårne blade afsted, de bruges til tækning af huse.

I visse områder kan man møde kamel transporter med gods, men også en karavane med et bryllups optog.

Lastbil transporter er der alle steder, her er det dyr der transporteres. Billedet til højre viser en måske overlæsset lastbil med et læs bomuld.

Lastbiler med brændstof kører ligeledes overalt. Teksten på den til højre siger "Time is money - money is power".

Damptog er der ligeledes og tilslut en flaske transport.
Flasker er ikke alle inde i læsset!

Trafik spærringer.

En lastbil er væltet og lasten ligger på vejen, men medhjælperne sidder på læsset og passer på det.
Så er der trafik på tværs af køer, ja så må trafikken vente indtil de har passeret.

Ved Jhelum er der en gammel engelsk kirke.

Gule Morris 1000 som Taxi præger bybilledet mange steder.
Til højre er en landsby med æresport der er sat op i forbindelse med besøg af en minister i forbindelse med valg.

Et typisk billede af butikkerne i en landsby. Til højre sidder folk og fletter pile kurve og andre ting.

En bus overhaler, selvom der kommer modkørende trafik, den blinker med lyset og så ved man, at nu kommer den.

Korn høsten i gang og den foregår, som man ser med "Segl" og i siddende stilling,
når de bundet til neg sættes de op på marken.

Krydsning af bane krydsning sker ved at portene lukkes på begge sidder og mangler en, hænges en kæde for i stedet.

Er bagakslen brudt sammen får man lastbilen klodset op, så man kan afmontere bagaksler og afvente at nye er fremme.
I mellemtiden må trafikken bare køre udenom som markeret med sten på kørebanen.
En tankbil trængte til et bad og kørte ud i en overvandings kanal, hvor den lagde sig på siden.

Byen Multan.

En ombygget traktor som kan køre i en mark med bomuld, hvor den skræver over buskene.
En cyklende mælkemand med mælk i dunke fastgjort på cyklen.

På taget af en gammel grav med en afdød helgen.
Til højre er en situation, hvor det netop har regnet,
så er alle drenge og mænd ude og pjaske, det var en stor fornøjelse for dem.

På vej mod D.G. Khan.

Frokost i en landevejs restaurant, man sidder på en "chapai"

De næste billeder viser bytrafikken foran hotellet, man ser både vare og person transporter
enten med æsel trukne ladvogne eller personer i byens taxi "tonga",
det er en hestetrukken 2 hjulet vogn med en bænk.

Efter regn så gaden foran hotellet ud som billedet viser,
en masse mudder der måtte skovles væk og fortovet blev vasket.

Billedet til højre viser et par på indkøb med manden forest og bærende det indkøbte på hovedet.
Kvinden er i typisk "Burka" fra egnen.

På vej ud af byen mod vest køres bag en traktor, som kører igennem vand, fra husene, så det er spildevand.
Det andet viser en bro over en meget stor vandingskanal.

Busserne kører igennem et flodleje, der tit er næsten udtørret, men til tider kan være med rivende vandstrøm.
Lige efter kommer man til en lille landsby, hvor grænsen til et stammeområde er.

Billedet til højre viser en del af vejen, hvor den snor sig i sving opad mod højderne.

Billeder fra dalen der er oppe i højden, hvor dyrkning af jorden foregår med oksespand.

Der bliver lavet en møllesten. Entreprenøren er i gang med reparation af en opkørsel fra et andet flodleje.

Disse billeder viser tydeligt, hvor smal vejen er og hvordan den er hugget ud i bjergsiden.
Vejen er enkeltsporet, men der er trafik i begge retninger med især lastvogne.

Hvis de ikke mødes lige ved et muligt vigespor må den ene bakke tilbage
og det sker der ofte ulykker ved, når de forsvinder ned i afgrunden.

Lidt dagligliv med boliger og en hyrde.

På toppen ved Fort Munro i en højde på omkring 2.000 m.o.h.

Uheld med lastbilerne kan også være en der er blevet træt og har lagt sig på siden med hele læsset spredt ud over vejen.
Hvad gør man så?
Omkørsel er så udenom ind over terrænet.

En ny vejspærring denne gang er det en fåreflok der skal flyttes og drives ad vejen.
Dyr er der også, her en Gekkoart.

En sulten "Bukri" - ged danser gerne for en godbid. I den vestlige del er der her udsigt til bjergene i Baluchistan.

Lige efter grænsen nær Rakni i Baluchistan var der æble plantager - rigtig gode æbler.

Tur fra D.G. Khan mod syd til Kashmor, Sind Province.

En stor del er med træer langs vejen, men de sidste ca. 100 km er mere eller mindre ørken og meget fladt.
Det er på vest siden af Indus floden og hele området kan blive oversvømmet.

En Kamel (kaldes de), men det er drommedar med føl. Vejen lige før Kashmor og Sind Provinsen.

I Kashmor - en mand med sin ged og 2 kid.

Tur fra D.G. Khan mod nord til grænsen mod N.W.F.P. Province.

Billeder fra området nord for D.G. Khan hvor man kan se hvad der skete i en landsby, når det havde regnet.

Her 2 billeder fra samme sted med ca. 1 års mellemrum.
Billedet viser situationen, som den så ud først - vandet var ret dybt og det var spildevand fra husene i landsbyen.
Det andet billede er senere, hvor området er blevet hævet og rørlægning sket, så vandet blev ledt væk.

I samme område et kamel marked, det ses tydeligt, at der er mange dyr.
Når bilen skal have benzin, ja så er der ikke alle steder en tankstation, men det hældes på fra dunke.

 

Til top af siden