Billeder, tur Dhaka - Patuakhali

 

 

 

 

Tilbage til forside - Bangladesh: Klik her

Tur Dhaka - Pathuakhali.

Der var 2 ruter fra Patuakhali til Dhaka, den korteste var på ialt ca. 210 km via Mawa overfarten over Padma floden.
På denne tur var der fra start 10 færge overfarter, kom ned på 8.

Den længste var på ca. 300 km via Aricha overfarten over Padma floden. Her var der ialt 6 færger.

Turen tog lige fra ca. 8 timer og op til 16 timer, de længste overfarter var ved Mawa eller Aricha,
disse varede ca. 1 time, ellers var det meget korte overfarter.

Da Patuakhali er i deltaet tæt på den Bengalske bugt, så er der mange krydsninger af større og mindre floder,
enten med færger eller som vist på broer.
Bailey broer med løse dækplader og stålkonstruktion var brugt mange steder.

Biledet viser en bus, hvor en plade har givet efter og vejen var spærret.

Til højre ses en af de mange primitive bambusbroer, der giver adgang til en ejendom.

Ankomst til en færge overfart, hvor man kan se boderne med frugt m.m.
På floden mødte man mange både der blev padlet frem.

Mange personer var med på overfarten og blev et billede taget, ja så skulle man med på dette.

Ved kørsel videre fra færgen, så man hvordan alt hobede sig op,
både personer busser og store cykler med læs.

Efter en overfart så man hvilken kraft vind og storm har med den sammen krøllede højspændingsmast.

Vejen var spærret fordi en bailey bro var under udskiftning
og så måtte trafikken vente indtil den nye var på plads - ingen omkørsel var mulig!

I Barisal kunne man komme med passagerbåd til Dhaka og billedet til højre viser anløbsstedet i byen.

Den sidste tid var der en ny lufthavn i Barisal, så man kunne komme med fly til Dhaka.
Dog tog det ca. 3 timer at nå denne - 50 km.

Adgangen til en ejendom kunne ligeledes være en smal sti.

Til højre igen en af de mange både uden motor, som var overalt.

En af de mindste overfarter, til højre ses motoren med en enkelt skrue.

Vi er her nået til en af de store overfarter, hvor man kan se de lidt større færger ligge ved land for lastning af biler, busser gods og passagerer.

Billedet til højre viser hvilken smal jordvej busser og alle andre må benytte.

Til venstre ses hvordan man klarer, at en bus ikke kan komme helt indenfor,
side porten er bare lukket ned, så bussen kan komme med.

Det andet billede er en mindre passagerbåd, godt læsset med passagerer.

På denne overfart er der store pramme, som fyldes op med især lastbiler, disse er uden maskin kraft,
så en bugserbåd ligger på siden og skubber den over floden.

Ved en overfart kunne man se, en af de mindre både var kommet tæt ind til flodbredden fyldt med sand.

Dette blev gravet op fra flodbunden af folk uden dykkerudstyr, de gik simpelt hen under vand,
gravede det op i en kurv, der blev bragt op og tømt i båden.

Ved losning fyldes igen kurve ombord og de bæres i land via en planke uden rækværk.

Billederne viser en jernbane overkørsel, foran på lokomotivet var der 2 personer.
I døråbningerne stod og sad kvinder og børn.

Billedet til venstre viser en vejspærring af en flok sorte grise,
der drives til et nyt sted, så må trafikken afvente!

Til højre tørres der korn på kørebanen - det er en hovedvej!

Trehjulet ladcykel med godt læs af personer og gods.

Til højre en gammel skæv lastbil - men den kan køre og man kan få en tur med den.

Ved et færgested var floden så lavvandet at platformen, hvor anløb var, lå et stykke fra flodbreden.
Så måtte al trafik køre igennem vand for at nå ud til færgen.

Ville man ikke vente på færgen, ja så hyrede man en af de lokale både
og bragte f.eks. sin motorcykel ombord og blev så roet over.

Man holder i kø for at komme ombord på færgen og en lastbil med mange passagerer kører i land.

En bailey bro kan også nogle steder bruges for adgang til pontonen for færgeanløb.

Bus chafføren skal lige se om der er plads nok!
Man kører tæt på den anden.

Sidste billede viser en lille landsby ved en flodbred.

 

 

Til top af siden