Ruten dag 5 - Reykjavïk-Gullfoss-Eyjafjöll- 265 km.Dag 5 startede med kørsel øst ud af Reykjavik, Efter ca. 25 km gik turen ind ad vej 360 langs med søen "Tingvallavatn" til et geotermisk kraftværk "Nesjavallavirkjun". På afstand sås dampskyerne der var over værket, ligesom man tydelig så de store rør, der transporterer det varme vand ind til værket fra boringer i undergrunden. Skiltet med "Gravel road ahead" advarer om at asfalten ophører, TingvellirTingvellir området blev i 1930 Islands første Nationalpark, det var stedet, Det var også her at Island blev udråbt som Republik i 1944, ved Lögberg, der hvor der i dag står en flagstang. Tingvellir ligger ved det nordvestlige hjørne af søen Tingvallavatn, der er Islands største sø. Efter besøget i Tingvellir, hvor der straks efter på vej 36 er en fantastisk udsigt Derefter fortsattes af vej 365 en grusvej, men i rimelig stand. I byen Laugarvatn var der en lille farvestrålende kirke. Gulfoss vandfaldetGulfoss vandfaldet er Islands mest berømte og vandet styrter 32 meter ned Kaskaderne fra vandet hænger i luften som finregn og i solskin dannes prægtige regnbuer. Området er fint udlagt med afmærkede stier. Geysir områdetEfter besøget her fortsattes til Geysir området med gejseren "Stokkur". Det er et område med varme kilder og det koger og syder fra undergrunden i flere kratere og man kan se, Den mest berømte gejser er "Stokkur", hvor man rigtig kan se bevægelserne i det varme vand, Parkeringsvagt ved Geysir! SkálholtNæste stop var Skálholt, et sted der i mange århundreder var et af Islands vigtigste steder. På stedet har der gennem tiden stået flere kirker og den nuværende er bygget i 1960'erne. I Kirkens kælder er der flere ting af historisk værdi. Fra kælderen førte en tunnel, der blev brugt til at gå mellem skolen og kirken. Den er fornylig blevet repareret og genopbygget. I området syd for kirken - for enden af tunnelen ligger Landsby bakken. Her har der været omfangsrige arkæologiske udgravninger. I dette område lå der engang en landsby med huse i forskellige størrelser, forskellige biskoppestuer, skolestuer, kontorer og mange stalde. Efter et jordskælv i 1784 blev det ved kongeligt brev besluttet at Biskoppen skulle flyttes til Reykjavik. Turen fortsatte af vej 31 og ved passage af elven Hvítá, var der en god udsigt tilbage på Skálholt kirken, hvor man tydelig fik indtryk af størrelsen på Landsby bakken. Efter ca. 10 kilometers kørsel gik turen videre ad vej 30, Turen videre gik gennem Skeid området med frodige græsmarker, hvor der var mange heste. Vej 30 var som billederne viser en grusvej, men under vedligeholdelse med store maskiner. Herefter gik turen østpå ad vej 1 gennem flere byer og lidt efter passeredes den store gletcher elv "Markarfljót", Herfra fortsattes turen gennem området "Undir Eyjafjöllum" - ved foden af Ø-bjergene. Herefter gik ruten videre på en mindre grusvej nord for vej 1 indtil næste stop ved "Country Hotel Anna", Flere oplysninger om hotellet kan findes på www.hotelanna.is Ruten dag 6 - Eyjafjöll-Sudursveit - 310 km. Om morgenen dag 6 var der udsigt til Vestmannaøerne ca. 25 km ude i Atlanten, Turen startede derefter mod øst af vej 1, hvor der var udsyn mod "Eyjafjallajökul" 1.666 m høj. Det første stop var det 60 m høje vandfald "Skógafoss",der breder sig smukt frem over fjeldkanten. Næste stop var Egnsmusset i Skógar, her kan man begive sig tilbage i tiden Museet gemmer beboernes kulturarv med hensyn til tekniske hjælpemidler i landbrug og fiskeri, I 1968 begyndte man at genopbygge gamle tørvehuse, hvor man får et indtryk af, I 2002 blev Samfærdselsmuseet indviet. I denne bygning viser udstillinger forskellige samfærdsels former, Flere oplysninger kan findes på hjemesiden for Egnsmuseet i Skógar. Turen fortsatte mod øst med en afstikker ind til Sólheimajökul der er en gletsjerlandtange fra den store gletsjer "Mýrdalsjökul". Igen en lille grusvej, men den var acceptabel. Indtrykket af broen på vej 1 over elven fra gletsjeren gav et mærkeligt indtryk. Heredter fortsattes i retning mod Islands sydligste punkt, hvor vej 218 fører frem til Dyrhólaey. Fra parkeringspladsen var der mod sydøst udsigt til "Reynisdrangar" Sagnet fortæller at det blev dannet, da 2 trolde prøvede at trække et tremastet skib på land, Stedet har meget stejle og høje klippevægge, hvor der er et utal af hylder og huler ind i klippen, Kamilleblomst på den yderste klippe På vejen tilbage fra Dyrhólaey var der en fantastisk udsigt ind over Mýrdalsjökul en ret så stor gletsjer. Længere fremme ad vej 1 var der på en rasteplads et skilt der fortalte om de mange små stenvarder, som var på området ved pladsen. Ifølge de historiske kilder skulle storbondegården Laufskálar have ligget i dette område. Næste stop var ved Núpstadur, en gård med et meget lille kapel af tørv fra det 17. århundrede. Ved kig tilbage fra vej 1 fremstod Lómagnúpur med en profil, der var meget karakteristisk, fjeldet er 767 m højt. Vej 1 fortsatte nu ind forbi en gletsjer Skaftafellsjökul, det er en udløber fra den store gletsjer Vatnajökul. Dagens sidste stop var den store gletsjerlagune "Jökulsárlon", Isbjergene kommer fra gletsjeren "Breidamerkurjökul" en udløber af Vatnajökul. På pladsen ved informationshuset er det muligt at komme med et amfibie fartøj Aftenen sluttede med et blik i aftensolen mod gletsjeren "Breidamerkurjökull" efter et godt måltid mad - Yderligere oplysninger om stedet kan ses på: www.hali.is
Ruten dag 7 - Sudursveit-Seydisfjördur - 335 km.Om morgenen dag 7 var det mere overskyet, men et sidste blik i sol mod den store gletscher blev det dog. Hotellet Gerdi var udmærket og det er med i kæden af Islandske gård ferier, På vej tilbage mod vej 1 for at køre videre østpå, passeredes Torbergur Centret med den restaurant, Thórbergur Thórdarson 1888 - 1974 var en af Islands mest betydningsfulde forfattere i det 20. århundrede. Livet i dette lukkede samfund var præget af en kamp mod naturens kræfter, Da han var 18 år drog han fra hjemmet, men han tog en opvækst i bl.a. litteraturens lys med sig, Han døde 12. november 1974. Turen gik østpå langs kysten og der var udsigt mod en landtange et stykke fra kysten, Det var interessant at finde en tavle med et billede af Christiansborg og Vor Frue Kirke, Der blev fortalt om Jón Eiríksson, Biskop Ludvig Harboe fik i 1745 Jón med til Danmark, I baggrunden for rastepladsen ses Skálafell og det brusende smeltevand fra gletsjerne. I området langs kysten er der mange smeltevandsfloder fra den store Vatnajökull, I byen Höfn var der en gletscher udstilling, hvor der blev fortalt om Vatnajökull og vist, Udenfor bygningen, var der et bæltekøretøj til brug for transport ind i og ud af området. Der vises en film, som viser de mange vulkaner, der er under isen, kræfter der ikke kan kontrolleres. Fra Höfn er der en utrolig udsigt mod Vatnajökull området og herfra fortsatte turen op langs østkysten af Island. Ret hurtigt passeredes en tunnel på 1.300 meter igennem bjerget Almannaskard, Luftbillede af området og Profil af vej og tunnel. Vejen over bjerget blev anlagt i 1930 og det højeste punkt er, hvor en rasteplads nu er anlagt, Udisigten tilbage mod Höfn var over Skardsfjördur. Fra Almannaskard forsatte turen nordpå igennem Lón området, langs med en lille fjord, som er Lónsfjördur. Ret hurtigt en ny rasteplads med en mindesten. Úlfljótur fra Bær i Lón købte sin jord af en mand, som der siges at han kom til området i udflytter tiden Úlfljótur blev den første Lagmand på Altinget, hvor han optræder som en grundlæggende person Udflytningen begyndte i slutningen af det 9. århundrede og der var ingen love for hele Island, Efter stoppet i Bær fortsattes mod nord langs med den imponerende skråning "Hvalnes" På en strækning var vej 1 under udbygning og man fik set, hvordan de arbejder sig frem i klipperne, Turen gik herefter langs med fjorden Berufjördur, hvor der var fiskeopdræt. Efter en tid gik turen igennem Breiddalsvik, herfra videre ad vej 96 i nordlig retning. Fra pladsen foran stedet var der en god udsigt mod Breiddalsvik. Turen gik rundt om fjorden Stodvarfjördur og en lille fiskerby af samme navn, Ruten fortsatte ad vej 96 og ved det inderste af fjorden Fáskrúdsfjördur var der en vej igennem en tunnel Den islandske østkyst har en del fjorde der skærer sig ind i landet, Fra Egilsstadir gik ruten ad vej 93 direkte mod Seydisfjördur over passet Fjardarheidi, Om aftenen stod den på en mindre vandretur rundt i byen, hvor der var de 3 meget fine udskårne træfigurer. Hotel Aldan i Seydisfjördur er indrettet i 3 historiske bygninger. Hotellets reception med restaurant og café har til huse i en af Islands ældste butikker, Bygningen med de fleste værelser er "den gamle bank" og det var oprindeligt bygget til hotel Herudover er Hotel Snæfell siden 2005 en del af Hotel Aldan, Byen Seydisfjördur var sidst i det 19 århundrede en blomstrende by takket være norske købmænd og sildefiskere Tæt ved hotellet var byens fine trækirke og andre velholdte træhuse. Ret hurtigt ankom Norröna til Seydisfjördur og det blev tid til afsked med Island og ombordkørsel. De sidste billeder er udsigten fra skibet mod opmarchområdet til biler, samt et blik på havnens omgivelser. Det ene billede viser vej 93, der går op over fjeldet mod Egilsstadir og det andet et mindre vandfald i flere etager. Snart var der afgang og fortøjningen blev kastet og Norröna afgik fra Island
Den 16. juli var vi igen ombord på Norröna for at sejle hjem. Det viste sig, at der var næsten havblik ikke bare på turen ud af fjorden fra Seydisfjördur, men hele vejen til Hanstholm. Billederne viser det vi så på denne del af vores 2 ugers ferie. Vi ankom til Hanstholm den 18. juli omkring kl. 14.
|