Bangladesh

 

 

 

Menu udland

Menu Bangladesh:

Om landet

Billeder - Hovedstaden Dhaka

Billeder - Historiske steder, Comilla

Billeder - Tur Dhaka til Patuakhali

Billeder - Patuakhali by

Billeder - Patuakhali distrikt

 




Om landet kan nævnes følgende:

Indtil 1947 var Pakistan, Indien og Østpakistan under Britisk Styre og hele området blev kaldt for Indien. Ved selvstændigheden blev der skelnet imellem områdets religioner og grænserne blev trukket efter om det primært var Muslimer - Pakistan og Østpakistan og Hinduer i Indien.
I tiden efter var der flere krige mellem Indien og Pakistan og det udviklede sig i 1971 med at Østpakistan ved hjælp fra Indien opnåede selvstændig og kom til at hedde Bangladesh.
Deres sprog er Bangla og navnet "Bangladesh" består af 2 navne på Bangla: Det første er Bangla (sproget) og det andet er Desh, som betyder land - d.v.s. Bangladseh betyder Banglas Land.

Efterfølgende vil det blive erindringer fra 4 år i landet, et af verdens fattigste lande.

Under menupunktet "Billeder" vil der være en opdeling med 5 underpunkter som viser: Hovedstaden Dhaka, De historiske steder bl.a. om Comilla, Tur fra Dhaka og til Pathuakhali, Pathuakhali By og Pathuakhali Distrikt.

Der fortælles lidt om hovedstaden Dhaka med dens mylder af mennesker og deraf trafik af alle arter imellem hinanden, d.v.s. gående, cyklende, biler og ikke mindst rickshaws.

Dernæst fortælles om det østlige Bangladesh omkring byen Comilla, hvor der er en del historiske steder, såsom en meget gammel Budhist bebyggelse og en del minder fra 2. verdenskrig, her er man tæt på den Indiske grænse, idet Indien går øst om Bangladesh.

Vi boede i den sydlige del af landet kun ca. 60 km fra den Bengalske bugt, som de første udlændinge i byen Patuakhali.

Da Pathuakhali er langt fra Dhaka, gav turen en hel del minder omkring de mange færgefarter, idet den korteste tur på ca. 200 km havde 10 færger fra begyndelsen, det blev 8 inden vi forlod landet. Den længste tur var på ca. 300 km, men havde så kun 6 færger.
Køreturen varede fra minimum 8 timer og helt op til 16 timer på grund af ventetid ved færger og trafikken generelt.
En gang kørte vi bag efter en bus uden baglygter, hvor de skulle være stod der istedet for "TV i bussen", det kunne til tider være ret så halsbrækkende, at se busserne hvordan de kørte og var læsset med passager.

Som sagt boede vi en by der hedder Patuakhali, det var en lidt større by, men typisk præget af byggestilen på landet med huse og hytter i simple konstruktioner.
Der havde i nogle år været et gæstehus for udlændinge betalt af Danida, her boede vi fra start, men det viste sig hurtigt, at bygningen der var opmuret af sten trods alt var i en meget ringe tilstand, med bl.a. et meget utæt tag.
Der blev søgt efter en ny bolig, og der var en under opførelse en bygning i 2 etager, hvor vi boede på første sal, og så blev der i stueetagen indrettet et gæstehus med 6 værelser.

Der er mange indtryk af byen, dens butikker og ikke mindst trafik. Da vi kom til byen var der måske 25 biler ialt, men et utal af rickshaws, så trafikken var mest gående, cyklende og disse rickshaws, som kørte meget tæt på de gående.

Det sidste afsnit vil omfatte Patuakhali distrikt, som er meget præget af deltaet og dermed nærheden til den Bengalske bugt.
Der vises billeder fra besøg på flere af de små øer, hvortil der må sejles, samt om Kuakata stranden ved havet, en strand der blev lidt påvirket af tsunamien i 2004.

Området er dagligt påvirket af stor tidevands forskel helt op til mere end 3 meter og det betyder at veje, bebyggelser m.m. er anlagt på diger og mange af de små øer er beskyttet af diger.

 

Til top af siden